مراحل ثبت لوگو

مراحل ثبت لوگو

مراحل ثبت لوگو و علامت تجاری چگونه است و چه مدارکی لازم دارد:

شرایط و مزایای ثبت لوگو و سفارش طراحی لوگو چیست . هنگامی که تصمیم داریم لوگوی خود را به صورت حرفه ای به ثبت برسانیم دقیقاً باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم.

مدت زمان ثبت نشان تجاری از اولین گام تا انتها چقدر است و مدت اعتبار لوگویی که به ثبت می رسد تا چه زمانی است.همچنین ثبت کردن یک لوگو بطور کامل چقدر هزینه دارد.

با توجه به رشد فزاینده و روز افزون متقاضیان ثبت علائم تجاری اعم از لوگو و برند و مزایای ثبت لوگو ، تصمیم گرفتیم تا با تهیه و به اشتراک گذاشتن مقاله ای کامل و جامع، ضمن پاسخگویی به تمامی سوالات بالا که از متداول‌ترین سوالات است، متقاضیان و علاقه‌مندان گرامی را با فرآیند و مراحل ثبت لوگو و علامت تجاری از ۰ تا ۱۰۰ آشنا نماییم که در ادامه مطالعه می فرمایید.

لوگو یا نشان تجاری به چه معناست؟

لوگو یا علامت تجاری به معنای شکل و یا طرحی خاص است که بصورتی هنرمندانه طراحی شود. تا از طریق مواردی همچون: الصاق آن بر روی کالاها و محصولات و یا استفاده از آن در مورد خدمات، بتوانیم تمایز و تفاوتی خلاقانه و قدرتمندانه در مقایسه با رقبا ایجاد و تصویری ماندگار از کیفیت و مرغوبیت در ذهن مخاطب و مشتریان ثبت کنیم.

دلایل اهمیت و مزایای ثبت لوگو چیست؟

تصور کنید با استفاده از نشان تجاری و لوگویی خاص، تولید کننده کالا و یا محصولی با کیفیت هستید و یا خدماتی خاص و حرفه ای ارائه می نمایید. به گونه ای که کیفیت و تعهد خدمات و کالاهای ارائه شده و تولید شده از سوی شما زبانزد، محبوب و مشهور است و به محض اینکه مخاطبین شما نشان تجاری و لوگوی محصولات و خدمات شما را مشاهده می نمایند. ناخودآگاه به یاد کیفیت و ویژگی های خاص و دوست داشتنی محصولات و خدمات شما می افتند و از بین رقبایی که دارید، شما را انتخاب می کنند.

همین موضوع یکی از مهمترین دلایل امکان سوء استفاده از نشان تجاری و لوگوی شما از سوی رقبایتان است و آن ها احتمالاً سعی خواهند کرد تا از عین یا شبیه لوگو یا نشان تجاری محبوب شما بر روی محصولات و یا خدمات خود استفاده نمایند تا از این طریق بتوانند بازار را در دست بگیرند و اگر لوگو و نشان تجاری خود را قبلا در اداره مالکیت معنوی ثبت نکرده باشید، اثبات این موضوع که مالک حقیقی آن لوگو یا نشان تجاری شما هستید و رقیبتان از آن سوء استفاده کرده و حقی در استفاده از آن ندارد، کاری سخت، زمانبر و دشوار خواهد بود.

لذا اکیداً توصیه میکنیم اگر نشان تجاری و یا لوگو خود را ثبت نکرده اید، آن را پنهان کنید! تا از سوء استفاده های احتمالی رقبا در امان باشید و برای اطمینان از بهره مندی از حمایت های قانونی، ثبت نشان تجاری، لوگو و برند را در اولویت های کاری و حرفه ای خود قرار دهید.

مراحل ثبت لوگو و ثبت نشان تجاری چیست؟

۱- اولین اقدام جهت ثبت لوگو و سفارش طراحی لوگو استعلام لوگوی مورد نظر است، چرا که اگر عین و یا حتی شبیه لوگویی را که تصمیم به ثبت آن را دارید، قبلا در همان طبقه مورد نظر شما ثبت شده باشد، امکان ثبت این لوگو و نشان تجاری را نخواهید داشت

برای اطلاع دقیق از این موضوع توصیه می نماییم حتما با کارشناسان خبره و با تجربه ما مشاوره داشته باشید.

۲- پس از استعلام لوگو و نشان تجاری مورد نظر و احراز قابل ثبت بودن آن، اقدام بعدی تهیه مدارک مورد نیاز است.

که در ادامه همین نوشته، بصورت کامل مدارک مورد نیاز برای ثبت لوگو و نشان تجاری اشخاص حقیقی و حقوقی را شرح داده ایم.

۳- گام بعدی از مراحل ثبت لوگو ، تکمیل و ثبت اظهارنامه لوگو مورد نظر است .

که برای این منظور می توانید از تجربه و تخصص کارشناسان و وکلای موسسه حقوقی مشهور بهره مند شوید.

۴- پس از تکمیل و ارسال اینترنتی اظهارنامه ثبت نشان تجاری و لوگو مورد نظر شما، پرونده شما در نوبت بررسی کارشناسان (۳ کارشناس) قرار می گیرد. و در نهایت رئیس اداره علائم تجاری قرار می گیرد. چنانچه ثبت علامت مورد نظر شما از نظر همگی این افراد بلامانع باشد.

این موضوع در سامانه و همچنین از طریق ارسال پیامک به شماره همراه شما، به اطلاعتان خواهد رسید. که پس از این باید به اداره مالکیت معنوی مراجعه کنید. و پرونده فیزیکی لوگو و نشان تجاری مورد نظرتان را تشکیل دهید. اقدام بعدی پرداخت هزینه ۲ نوبت روزنامه رسمی ثبت علامت (مرحله دوم پرداخت هزینه روزنامه رسمی ۳۰ روز پس از انتشار روزنامه رسمی مرحله اول است) می باشد. همچنین پرداخت هزینه حق الثبت علامت تجاری است.

۵- مرحله آخر از مراحل ثبت لوگو و نشان تجاری ، مراجعه حضوری مجدد به اداره مالکیت معنوی و دریافت سند علامت مورد نظر است.

مدارک لازم برای ثبت لوگو

مدارک لازم برای ثبت علامت و لوگو اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی تا حدودی با یکدیگر متفاوت است که در ادامه هر دوی آن ها را شرح می دهیم.

الف) مدارک مورد نیاز ثبت لوگو شخص حقیقی:

۱- کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی شخص متقاضی

۲- کپی برابر اصل کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی (در صورت لاتین بودن لوگو مورد نظر)

۳- کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

۴- ۱۰ نمونه از لوگو مورد نظر در ابعاد ۶ در ۶ سانتی متر

ب) مدارک لازم برای ثبت لوگو شخص حقوقی:

۱- کپی روزنامه رسمی تاسیس شرکت

۲- کپی آخرین روزنامه رسمی تغییرات شرکت (در صورت وجود)

۳- کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی کسانی که در شرکت حق امضاء دارند

۴- کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

۵- کپی برابر اصل کارت بازرگانی و یا کارت عضویت اتاق بازرگانی (در صورت لاتین بودن لوگوی درخواستی)

۶- ۱۰ نمونه از لوگوی مورد نظر در ابعاد ۶ در ۶ سانتی متر

نکته: همانطور که از این نوشته مشخص است، ثبت برند ، ثبت نشان تجاری و لوگو و سفارش طراحی لوگو هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی امکانپذیر است و همچنین این امکان وجود دارد که مالکیت یک لوگو و نشان تجاری متعلق به دو یا چند شخص حقیقی و حقوقی باشد.

جهت سفارش طراحی لوگو و دریافت مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید

جهت بازدید از اینستاگرام و نمونه کارهای ما دیدین کنید اینجا کلیک کنید

بازگشت به صفحه اصلی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.